Löysitkö etsimäsi tiedon?

Kiitos palautteestasi!

Voit sulkea lomakkeen.

Jokin meni vikaan. Kokeilethan lomakkeen lähettämistä uudelleen.
Löysitkö tiedon?
Puhelinneuvonta
avoinna tänään klo
15:00
15:45
Kysy oppimisvaikeuksista
Selkosuomi

Vinkkejä lukemisen helpottamiseen

Vinkkejä lukemisen helpottamiseen

Tältä sivulta löydät vinkkejä lukemisen haasteiden helpottamiseen. Lukemista helpottavat esimerkiksi:

  • lukemisen harjoittelu
  • lukemisen suunnittelu

Miten voit harjoitella lukemista?

Lukemista ja luetun ymmärtämistä voit helpottaa esimerkiksi näillä keinoilla:

  • suunnittele ajankäyttöä
  • valitse tilanteeseen sopiva lukemistapa
  • kehitä opiskelutaitojasi

Voit harjoitella myös lukemisen teknistä taitoa.

Erilaisten tekstien lukemisessa on hyvä käyttää erilaisia lukutapoja. Lukemisen tavoitteet, tekstin tyyli ja tarkoitus vaikuttavat siihen, millaista lukutapaa kannattaa käyttää.

Kaikkea ei aina tarvitse yrittää lukea sanasta sanaan, joskus riittää yleinen silmäily. Toisinaan on tarpeen lukea tekstiä syventyen. Silloin voit tehdä myös muistiinpanoja tai alleviivauksia. Joskus voit samaakin tekstiä lukiessa vaihdella lukutapaa.

Kun luet laajaa tekstimäärää, on tärkeää osata valita sen sanomasta olennaisin. Tämän moni kokee vaikeaksi.

Kun haluat kehittyä lukijana, on tärkeää lukea erilaisia tekstejä. Lue myös itse valittuja ja sinua kiinnostavia tekstejä. Tärkeää on myös käyttää hyviä oppimistekniikoita säännöllisesti.

Miten voit harjoitella lukemisen taitoa?

Lukeminen on taito, joka paranee lukemalla! Harjoittelu parantaa jonkin verran lukemisen nopeutta ja tarkkuutta. Tässä joitakin vinkkejä:

  • Lue mahdollisimman paljon erilaisia tekstejä.
  • Valitse sinulle tuttu tekstilaji tai aihepiiri. Se auttaa parantamaan lukemisen tarkkuutta ja nopeutta.
  • Lue tarinoita, joissa on juoni. Se lisää keskittymistä ja auttaa ennakoimaan tulevaa tekstiä.
  • Kun luet tekstiä, voit myös kuunnella sitä samalla. Tekstin kuunteluun voit käyttää äänikirjaa tai tietokoneen äänitukea.

Lukemisen nopeus ei ole oppimisen kannalta tärkeintä. Hyödyllisintä oppimista ajatellen on:

  • suunnittelu
  • tarpeen mukainen lukutapa
  • itselle toimivat opiskelutekniikat
  • riittävä kertaaminen

Miten voit suunnitella lukemista?

Lukemisen suunnittelu auttaa sinua keskittymään.

Isomman lukutehtävän voit jaotella pienempiin osiin. Se on hyvä opiskelun tukikeino, jolla voit vähentää paineita ja kiireen tunnetta.

Hyvä suunnittelu auttaa myös keskittymään ja muistamaan paremmin. Suunnitelman avulla tiedät, mikä osio lukukerralla on tarkoitus käydä läpi. Muista osioista ei tarvitse murehtia, koska ne luetaan vasta seuraavilla lukukerroilla.

Omaa lukemista on tärkeää pohtia silloin, kun sinulle tulee uusia lukuhaasteita. Uusia haasteita lukemiseen voi tuoda esimerkiksi opiskelun aloittaminen tai työtehtävien muutos.

Muutostilanteessa voit joutua tutustumaan uusiin ohjeisiin ja teksteihin. Tällöin voit tarvita lisää aikaa lukemiseen. Lukemista on hyvä suunnitella etukäteen, jotta voit paremmin ymmärtää lukemasi tekstin ja jaksat keskittyä.

Monet oppilaitokset antavat lisäaikaa oppimistehtäviin ja koetilanteisiin, jos sinulla on oppimisvaikeus. Mahdollisuudesta lisäaikaan voit kysyä esimerkiksi oman oppilaitoksen eritysopettajalta tai opintopsykologilta.

Miten voit tehdä lukusuunnitelman?

Tässä muutamia vinkkejä:

  • Varaa suunnitelman tekoon rauhallinen hetki.
  • Kirjoita lista teksteistä ja kirjoista, joita sinun tulisi lukea. Voit kirjoittaa luettavat tekstit listaan esimerkiksi helpoimmasta vaikeimpaan.
  • Silmäile kirjan sisällysluettelosta luvut, jotka sinun tulee lukea.
  • Tarkista milloin kokonaisuus tulisi olla luettuna.
  • Tarkastele kuinka pitkä on yksi luku.
  • Arvioi paljonko tarvitset aikaa lukemiseen.
  • Kirjaa viikon lukuhetket lukusuunnitelmaan.
  • Kirjaa myös kertaus. Tällöin luet muistiinpanoja, alleviivauksia, merkintöjä ja pohdit lukemaasi.
  • Sijoita vaikeiden tekstien lukeminen sellaiseen kellonaikaan, kun tiedät olevasi virkeä.
  • Ole rehellinen itsellesi ja tunnustele, mikä on kerralla riittävästi. Nopeus ei ole tärkeintä, kun haluat oppia asioita syvällisesti.
    Esimerkki suunnitelmasta:
Lukusuunnitelma viikkokalenterissa