Löysitkö etsimäsi tiedon?

Kiitos palautteestasi!

Voit sulkea lomakkeen.

Jokin meni vikaan. Kokeilethan lomakkeen lähettämistä uudelleen.
Löysitkö tiedon?
Puhelinneuvonta
avoinna tänään klo
15:00
15:45
Kysy oppimisvaikeuksista
Chat-neuvonta
avoinna tänään klo
14:30
16:00
Kysy oppimisvaikeuksista
Tietoa

Oppimisvaikeudet

Mitä ovat oppimisvaikeudet ja mistä ne johtuvat?

Yleistä

Oppimisen erityisvaikeuksista puhutaan silloin, kun vaikeudet ovat suuria henkilön lahjakkuuteen ja koulutustasoon nähden eikä niiden taustalla ole muita sairauksia. Vaikeudet eivät myöskään selity koulutuksen puutteella.

Oppimisvaikeuksien ilmenemismuodot voivat vaihdella iän ja oppimishaasteiden mukaan. Vaikka oppimisvaikeudet ovat perinnöllisiä, ne voivat ilmetä samassakin perheessä monella eri tavalla.

Kehityksellisiä oppimisvaikeuksia ovat esimerkiksi lukivaikeus (lukihäiriö) ja matematiikan vaikeus. Myös muista kehityksellisistä vaikeuksista saatetaan käyttää termiä oppimisvaikeus. Tällaisia kehityksellisiä vaikeuksia ovat esimerkiksi kehityksellinen kielihäiriö tai hahmottamisen vaikeudet. Oppimisvaikeus voi olla kapea-alainen, jolloin se koskettaa vain yhtä oppimisen aluetta. Usein samalla henkilöllä voi esiintyä monenlaisia oppimisen erityisvaikeuksia samanaikaisesti. Lukivaikeutta arvioidaan olevan 5–10 prosentilla suomalaisista.

Oppimisvaikeuksiin viitataan kansainvälisessä tautiluokituksessa (ICD-10) diagnoosikoodeilla F80–F83. Lukivaikeuteen ja matematiikan vaikeuksiin liittyy koodinumero F81 pitäen sisällään lukemisen (F81.0), kirjoittamisen (F81.1) ja matemaattisten taitojen (F81.2) vaikeudet. Lääkärin diagnoosia voidaan tarvita esimerkiksi etuuksien saamiseksi.

Oppimisvaikeuksia voi esiintyä myös muista kuin kehityksellisistä syistä. Ongelmien taustalla voi olla esimerkiksi jokin neurologinen eli hermostoon liittyvä sairaus tai vaurio, kuten aivovamma, aivoverenkiertohäiriö tai CP-vamma. Mielenterveydelliset syyt, kuten masennus, työuupumus tai esimerkiksi skitsofrenia, voivat vaikeuttaa oppimista.

Laaja-alaisista oppimisvaikeuksista puhutaan, kun yleinen kykytaso on keskimääräistä matalampi. Silloin vaikeuksia ilmenee yleensä monenlaisissa tiedonkäsittelyn ja oppimisen taidoissa. Myös esimerkiksi huomattavien tarkkaavuudensäätelyn vaikeuksien yhteydessä ilmenee usein oppimisvaikeuksia.

Infograafi oppimisvaikeuksista

Kehitykselliset oppimisvaikeudet

Oppimisen tuen keskus on tehnyt yhteistyössä Erilaisten oppijoiden liiton kanssa infograafin oppimisvaikeuksista. Infograafista löytyy sähköinen versio, jossa on linkkejä lisätietoihin sekä painamista varten tarkoitettu versio, jossa linkit eivät näy. Infograafia saa sellaisenaan hyödyntää vapaasti. Ei kaupalliseen käyttöön.

Lukivaikeus

Lukivaikeuden keskeisenä piirteenä pidetään vaikeutta hahmottaa ja käsitellä äänteisiin liittyvää eli fonologista tietoa.

Lukivaikeuden (käytetään myös termiä lukihäiriö) ilmenemismuodot ovat hyvin vaihtelevia. Yksittäisten sanojen lukemisen hitaus ja virheellisyys ovat lukivaikeuden ydinpiirteitä. Usein lukemisvaikeuksien rinnalla esiintyy myös kirjoittamisvaikeuksia.

Kun oikeinkirjoitustaito on harjaantunut, ongelmana saattavat olla ajatusten kirjallisen ilmaisun työläys ja sujuvien lauserakenteiden muodostamisen hankaluus.

Lukivaikeuden toissijaisina seurauksina voi olla luetun ymmärtämisen vaikeuksia ja lukemista saatetaan vältellä. Tämä voi haitata sanavaraston ja tietomäärän kasvua. Luetun ymmärtämisen työläys voi siis olla osa lukivaikeutta, mutta sitä voi ilmetä myös erillisenä.

Aikuisuuteen mennessä on yleensä omaksuttu kohtalainen luku- ja kirjoitustaito. Ongelmat näkyvät tällöin erityisesti hitautena kirjallisissa töissä sekä vaikeuksina muun muassa vieraiden kielten oppimisessa.

Lukivaikeuden yhtäaikainen esiintyminen muiden erityisvaikeuksien, esimerkiksi matematiikan tai tarkkaavuuden ongelmien, kanssa on tavanomaista.

Lukivaikeudelle löytyy läääketieteellinen diagnoosi ICD-10-tautiluokituksessa, F81.0 Lukemiskyvyn häiriö.

Lukivaikeus ja työmuisti

Lukivaikeuteen liittyy usein myös ongelmia muistamisessa. Erityisesti kielellinen lyhytkestoinen muisti toimii yleensä tavanomaista heikommin. Tämä voi heikentää kykyä pitää mielessä suullisia ohjeita ja mutkikkaita ajatuskokonaisuuksia.

Työmuistin rajoittuneisuus voi näkyä vaikeuksina ongelmanratkaisussa, jolloin on pystyttävä pitämään mielessä tehtävään liittyviä asioita samalla, kun työstää ratkaisua.

Kapea työmuisti voi vaikuttaa myös luetun ymmärtämiseen. Lukiessa tulisi pitää mielessä luetun tekstin koko sisältö, juuri meneillään oleva kappale ja parhaillaan luettavan lauseen ja sanan merkitys.

Kielellisen muistin vaikeudet lisäävät osaltaan lukivaikeuteen liittyviä ongelmia vieraiden kielten oppimisessa.

Lukivaikeuden tausta

Lukivaikeus on alkuperältään neurobiologinen. Se on usein perinnöllinen, eli alttius lukivaikeuteen on olemassa aivoissa jo syntymästä lähtien.

Lukivaikeuden ensimmäiset piirteet voivat ilmetä jo pienillä vauvoilla äänteiden erottelun epätarkkuutena. Tämä puolestaan voi vaikuttaa puheen ja kielen kehitykseen.

Lukivaikeuden tunnistuslista

Täältä löydät tietoa lukemisen harjoitteluun ja suunnitteluun: Oppimisen taidot – hyviä vinkkejä! Lukeminen

Täältä löydät vinkkejä kirjoittamisen tueksi: Oppimisen taidot – hyviä vinkkejä! Kirjoittaminen

Täältä löydät vinkkejä luetun ymmärtämisen tueksi: Oppimisen taidot- hyviä vinkkejä! Luetun ymmärtäminen

Matematiikan oppimisvaikeus

Mitä matemaattiset oppimisvaikeudet ovat?

  • Laskemiskyvyn häiriö eli dyskalkulia (F81.2)
  • Heikko osaaminen matematiikassa

Matemaattiset oppimisvaikeudet voidaan jakaa dyskalkuliaan eli erityiseen vaikeuteen peruslaskutaidoissa sekä heikkoon osaamiseen matematiikassa, jolloin taustat ovat moninaisemmat. Matemaattiset oppimisvaikeudet ilmenevät haasteina matematiikan oppiaineessa ja kaikilla elämän osa-alueilla, joissa matematiikkaa tarvitaan. Lisäksi niiden rinnalla voi ilmetä matematiikkaan liittyvää ahdistusta.

Laskemiskyvyn häiriö eli dyskalkulia (F81.2) on lääketieteellinen diagnoosi. Dyskalkulia tarkoittaa matematiikan erityistä oppimisvaikeutta, joka on taustaltaan neurologinen kehityshäiriö. Dyskalkuliassa vaikeudet matematiikassa ovat merkittäviä ja ne ilmenevät jo peruslaskutaidoissa, eli yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuissa. Kaikenlainen numeroihin ja lukumääriin perustuva tiedon käsittely voi olla haastavaa. Dyskalkuliaa esiintyy noin 5–7 prosentilla ihmisistä.

Heikko osaaminen matematiikassa taas viittaa yleisemmin matemaattisiin oppimisvaikeuksiin, joiden ilmeneminen ja taustatekijät ovat moninaiset. Vaikeudet ovat lievempiä kuin dyskalkuliassa, mutta vaikuttavat merkittävästi opiskeluun ja arkielämään. Heikko osaaminen matematiikassa voi liittyä numeraalisten taitojen lisäksi esimerkiksi muistin toimintaan, keskittymiseen tai kielellisiin tekijöihin. Heikkoa osaamista matematiikassa on noin 10–15 prosentilla ihmisistä.

Täältä löydät vinkkejä matematiikan oppimisvaikeuden tueksi: Opiskelutaidot – hyviä vinkkejä! Matematiikka

Hahmotusvaikeus

Hahmotusvaikeuksissa kyse voi olla esimerkiksi:

  • avaruudellisten suhteiden tai suuntien arvioinnin hankaluudesta
  • vaikeudesta arvioida etäisyyksiä tai nopeuksia
  • vaikeudesta hahmottaa osista kokonaisuutta
  • esineiden tunnistamisen ja löytämisen haasteista
  • yksityiskohtien havaitsemisen ja erottelun vaikeuksista
  • vaikeuksista kuvallisessa ajattelussa tai muistamisessa

Hahmotusvaikeuksista käytetään myös nimitystä hahmotushäiriö.

Käytännössä esimerkiksi karttojen lukeminen, reittien löytäminen ja oppiminen tai laitteiden toimintamekanismien ymmärtäminen voi olla hankalaa. Myös rakennuspiirustusten, kaavojen tai geometrian hahmottaminen voi olla vaikeaa. Samoin esimerkiksi ajan hahmottamisessa saattaa ilmetä ongelmia.

Hahmotusvaikeuksiin liittyy hyvin usein myös matematiikan vaikeuksia. Matematiikka edellyttää avaruudellisen hahmottamisen taitoja ja jo pelkästään esimerkiksi jakokulmaan lukujen sijoittelu edellyttää hahmotuskykyä. Myös lukukäsitteen ja suuruusluokkien mieltäminen voi olla hankalaa.

Henkilöillä, joilla on hahmotusvaikeuksia, voi ilmetä myös aikajatkumoiden ja syy-seuraussuhteiden mieltämisen vaikeutta ja kokonaisuuksien jäsentämisen vaikeutta.

Suuri osa ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta on ei-kielellistä, ja hahmotusvaikeudet voivat toisinaan haitata myös sanattoman viestinnän  tulkintaa.

Hahmottamisen vaikeuksiin erikoistuneen Hahku.fi-palvelun toimijat luokittelevat hahmottamisen vaikeuksia neljään osa-alueeseen, mikä on yksi havainnollinen tapa mieltää erilaisten hahmotusvaikeuksien luonnetta. Mallissa huomioidaan, onko mielessä käsiteltävä asia pienessä vai suuressa mittakaavassa sekä onko se muuttumaton vai muuttuva. Alla on lainaus Hahku.fi-sivustolta:

  • Löydä ja tunnista: yksi muuttumaton kohde (esim. avaimien löytäminen)
  • Muokkaa ja kokoa: yksi muuttuva kohde (esim. palapelin kokoaminen)
  • Sijoita ja suhteuta: useamman kohteen välinen muuttumaton suhde (esim. taulun sijoittaminen seinälle)
  • Liiku ja suunnista: useamman kohteen välinen muuttuva suhde (esim. muiden ihmisten seassa liikkuminen kaupungilla)

Hahmotusvaikeuksista löytyy lisätietoa www.hahku.fi sivustolta. Katso esimerkiksi Usein kysytyt kysymykset tai Oppitunti hahmotushäiriöistä.

Hahmotusvaikeuksien määritelmä Räsänen, Ylönen & Talvinen (2019):

”Hahmotushäiriöillä tarkoitetaan sellaisia ajattelutoimintojen vaikeuksia, joissa aistihavainnosta ei pystytä muodostamaan kohteen tunnistamisen, käsittelyn tai asioiden välisten sijainti-, etäisyys-, tai liikesuhteiden ymmärtämisen kannalta mielekästä, toimintaa tukevaa mielikuvaa.”

Räsänen, P., Ylönen, S. & Talvinen, A. 2019. Hahmotusvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.–K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.). Oppimisen vaikeudet. Jyväskylä, Niilo Mäki Instituutti.

Kehityksellinen kielihäiriö

Kehityksellisessä kielihäiriössä (Developmental Language Impairment) lapsen kielelliset taidot kehittyvät tavallista hitaammin ja poikkeavalla tavalla. Kehityksellisestä kielihäiriöstä on käytetty myös termejä kielellinen erityisvaikeus tai dysfasia.

Vaikeuksia voi olla puheen ääntämisessä ja lauserakenteissa sekä yleisesti puheen sujuvuudessa. Ongelmia voi ilmetä puheen ymmärtämisessä, sanojen mieleen palauttamisessa, taivutusmuotojen ja käsitteiden käyttämisessä sekä asioiden nimeämisessä.

Kehityksellinen kielihäiriö lisää lukivaikeuden riskiä. Lievemmissä tapauksissa kehitykselliseen kielihäiriöön liittyvät vaikeudet saattavat tulla selvästi ilmi vasta kouluoppimisessa. Lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksien ohella voi ilmetä muun muassa abstraktin kielen ja käsitteiden ymmärtämisen vaikeutta.

Nuoruus- ja aikuisiässä kehityksellinen kielihäiriö voi ilmetä edelleen myös kielellisen tuottamisen ja puheen ymmärtämisen vaikeutena. Voi esiintyä sanojen löytämisvaikeutta ja poikkeavia lauserakenteita. Ymmärtämisen vaikeudet voivat ilmetä sekä kuullun että luetun ymmärtämisen alueilla. Kielelliset vaikeudet voivat vaikuttaa myös sosiaaliseen vuorovaikutukseen, sosiaalisiin taitoihin ja tunteiden säätelyyn.

Katso lisää tietoa esim. Aivoliiton sivuilta tai Käypä hoidon sivuilta

Tarkkaavuuden vaikeus

Tarkkaavuuden vaikeuksia voi esiintyä eri asteisina.

Kun kyseessä ovat hyvin suuret vaikeudet, voidaan puhua aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöstä eli ADHD:sta (englanniksi attention deficit hyperactivity disorder). Tarkkaavuuden vaikeuksien ohella voi häiriön nimen mukaisesti esiintyä ylivilkkautta.

Tarkkaavuushäiriö voi kuitenkin esiintyä myös ilman ylivilkkautta. Usein aikuisuuteen mennessä ylivilkkaus vähenee, mutta myös lapsilla voi esiintyä tarkkaavuushäiriötä ilman merkittävää ylivilkkautta.

Tarkkaavaisuusongelmien rinnalla esiintyy usein erilaisia oppimisvaikeuksia. Toisaalta myös muiden erityisten oppimisvaikeuksien yhteydessä esiintyy usein varsinaista tarkkaavuushäiriötä lievempää tarkkaavuusongelmaa.

Ongelmia voi ilmetä tarkkaavuuden säätelyn ja toiminnan ohjauksen eri osa-alueilla, kuten tarkkaavuuden kohdentamisessa ja ylläpitämisessä sekä esimerkiksi toiminnan suunnittelun, tavoitteisuuden ja vireystilan säätelyssä.

Keskittyminen voi olla herkästi häiriintyvää, eikä henkilö jaksa paneutua yhteen asiaan pitkäksi aikaa kerrallaan. Ajatus voi lähteä harhailemaan ja saattaa hypellä tehtävästä toiseen. Tehtävien loppuun saattaminen voi olla hankalaa ja yksitoikkoisten tehtävien tekeminen ja yksityiskohtien viimeisteleminen voi tuntua ylivoimaiselta.

Tarkkaavuushäiriön taustalla on biologisia tekijöitä, jotka voivat olla perinnöllisiä tai liittyä raskauden tai synnytyksen aikaisiin ongelmiin.

Tarkkaavuuden osa-alueet

Kuntoutussäätiön Oppi-digi -hankkeessa toteutettiin infograafi tarkkaavuuden osa-alueista. Infograafin avulla voi esimerkiksi pohtia, millaisilla alueilla omat tarkkaavuuden haasteet ilmenevät.

Infograafia saa tällaisenaan hyödyntää vapaasti. Ei kaupalliseen käyttöön.

Tarkkaavuuden tukeminen

Kuntoutussäätiön Oppi-digi -hankkeessa toteutettiin infograafi tarkkaavuuden tukemisesta. Infograafista saat vinkkejä keskittymisen tueksi.

Infograafia saa tällaisenaan hyödyntää vapaasti. Ei kaupalliseen käyttöön.

Motivaatio

Motivaatio on voima, joka ohjaa toimintaamme.

Ihmiset ovat valmiita ponnistelemaan asioiden eteen, jotka he kokevat itselleen tärkeiksi ja jotka on mahdollista saavuttaa. Toimintaan vaikuttavat sekä käsitykset omista kyvyistä että tehtävän vaatimukset.

Käsitykset itsestä oppijana muodostuvat jo varsin varhain, eikä niiden muuttaminen ole aivan yksinkertaista. Niihin vaikuttavat sekä aiemmat oppimiskokemukset että muilta saatu palaute.

Oppimisen kannalta on tärkeää, että ihminen uskoo omiin kykyihinsä. Jos ihminen ajattelee, että hän ei yrityksestä huolimatta selviydy kyseisestä tehtävästä riittävän hyvin, hän ei välttämättä halua uhrata siihen kovinkaan paljon aikaa ja vaivaa. Jos sen sijaan odotukset onnistumisesta ovat hyvät, ihminen sietää paremmin myös ajoittaisia vastoinkäymisiä.

Aikaisempien onnistumiskokemuksien muisteleminen voi auttaa uuden haasteen edessä ja tavoitteen saavuttaminen tuntuu mahdolliselta. Epäonnistumisten kohdalla kannattaa miettiä, mistä kaikesta lopulta oli kyse.

Tunteilla on suuri merkitys oppimisessa. Ihmisellä on luontainen taipumus välttää itselle epämieluisia asioita. Monelle oppimisvaikeuksien tunnistaminen on antanut selityksen myös kielteisille oppimiskokemuksille.

Lapsena ja nuorena opettajilta tai vanhemmilta saatu palaute on voinut olla kohtuutonta suhteessa omaan yrittämiseen. Uuden näkökulman hakeminen voi auttaa vaikean asian lähestymistä.