Löysitkö etsimäsi tiedon?

Kiitos palautteestasi!

Voit sulkea lomakkeen.

Jokin meni vikaan. Kokeilethan lomakkeen lähettämistä uudelleen.
Löysitkö tiedon?
No items found.
Selkosuomi

Apuvälineet auttavat sinua oppimisessa

Oppimisvaikeuksiin on olemassa monia apuvälineitä

Apuvälineet helpottavat esimerkiksi:

  • lukemista
  • kirjoittamista
  • muistamista
  • ja muuta tiedon käsittelyä.

Jos sinulla on lukemisvaikeus, voit kuunnella kirjoja äänikirjoina. Liity Celian äänikirjojen käyttäjäksi lähimmässä kirjastossa.

Lue lisää äänikirjoista Celian verkkosivuilta

Lukemisen ja kirjoittamisen tueksi löytyy useita apuvälinesovelluksia. Apuvälinesovelluksia voit käyttää eri laitteilla, esimerkiksi tietokoneella ja puhelimella.

Lue miten käytät apuvälinesovelluksia Dateron verkkosivuilta

Myös tietokoneen asetuksien muuttaminen voi helpottaa lukemista. Tietokoneesta löytyy esimerkiksi syventävä lukuohjelma.

Syventävän lukuohjelman avulla voit:

  • muuttaa tekstin kokoa
  • suurentaa tekstin välistystä
  • muuttaa fonttia
  • vaihtaa tekstin taustalla olevan teeman väriä.

Lue lisää syventävästä lukuohjelmasta Microsoftin verkkosivulta

Lisätietoa oppimisen apuvälineistä löydät Kuntoutussäätiön Oppimisen tuen keskuksen apuvälineoppaasta. Apuvälineoppaaseen on koottu hyödyllisiä sovelluksia ja tietokoneohjelmia oppimisen tueksi.

Lue apuvälineistä Oppimisen tuen keskuksen apuvälineoppaasta

Lisätietoa oppimisen apuvälineistä löydät myös Erilaisten oppijoiden liiton verkkosivuilta. Sivuille on koottu monipuolisesti tietoa oppimisen apuvälineistä.

Lue lisää oppimista tukevista välineistä Erilaisten oppijoiden liiton verkkosivuilta

Oppimisen apuvälineet -sivun kuvituskuvassa nuori mies tietokoneella ja kuulokkeet