Tukea oppimisvaikeuksien kanssa selviytymiseen
Oppimisvaikeuksien kanssa selviytyminen
Hyvä itsetuntemus ja valikoima erilaisia selviytymiskeinoja voivat olla selviytymisen kannalta opiskelumenestystä tärkeämpiä.
Nykyään lähes kaikki ammatit edellyttävät peruskoulun jälkeistä kouluttautumista ja työelämässä vaaditaan yhä enemmän ja monipuolisempia kielellisiä ja kirjallisia valmiuksia. Oppimisvaikeudet kasvavat ja kasautuvat helposti, kun tiedonkäsittelylle tulee uusia vaatimuksia. Kouluvaikeudet voivat myös vaikuttaa kielteisesti itsetuntoon ja opiskeluhaluihin.
Oppimisvaikeuksien vaikutukset opiskelumotivaatioon, henkiseen hyvinvointiin tai työllistymiseen ovat usein varsinaisia oppimisen ongelmia suurempia. Tutkimuksissa on havaittu, että oppimisvaikeuksiin liittyy tavallista useammin matala koulutustaso ja työttömyyttä. Myös erilaiset mielenterveyden ongelmat ja päihderiippuvuudet ovat keskimääräistä yleisempiä.
Selviytymistä edistäviä asioita
Tutkimuksissa on löydetty erilaisia selviytymistä edistäviä asioita. Menestyksekkääseen toimintaan liittyy sinnikkyyttä sekä valikoima käytännön selviytymiskeinoja.
Menestyjille on tutkimusten mukaan yhteistä pyrkimys ottaa oma elämä hallintaan ja muuttaa omaa toimintaa haluttuun suuntaan. He ovat usein päämääräsuuntautuneita ja ovat pyrkineet löytämään kokemistaan vaikeuksista myös myönteisiä puolia.
Selviytymiseen sisältyy kyky tunnistaa omat vahvuudet ja heikkoudet, vaikeuksistaan myönteisien puolien löytäminen, pyrkimys muuttaa omaa toimintaa haluttuun suuntaan ja tuen hakeminen. Nämä asiat voivat olla menestymisen kannalta koulumenestystä tärkeämpiä.
Itsetuntemus ja oman paikan löytäminen
Oppimisvaikeuksien virallinen nimeäminen koetaan usein helpottavana, tapahtui se sitten lapsena, nuorena tai vasta aikuisena.
Oppimisvaikeuden toteaminen voi vaikuttaa myönteisesti lisäämällä ymmärrystä omien vaikeuksien syistä ja johtamalla mahdollisuuteen saada apua.
Oppimisvaikeuden (ja henkilön kykyjen) toteaminen lisää itsetuntemusta ja voi auttaa hahmottamaan paremmin myös omia mahdollisuuksia. Oppimisvaikeuden nimeämisestä voi tulla kielteinen kokemus, jos se ei johda tuen saamiseen, ja jos vahvuuksia ei selvitetä.
Oppimisvaikeuden hyväksyminen
Tunnistamisen jälkeen oman oppimisvaikeuden merkitystä joutuu usein miettimään uudelleen saadun tiedon valossa. Tärkeässä roolissa on itsensä hyväksyminen oppimisvaikeuksista huolimatta.
Oppimisvaikeuden hyväksymisessä auttaa omien vahvuuksien löytäminen ja oppimisvaikeuden näkeminen vain yhtenä puolena itsessä. Usein tarvitaan myös ulkopuolista ohjausta tai tukea siihen, miten oppimisvaikeuden kanssa pärjää, ja miten omia vahvuuksia voi hyödyntää.
Oppimisvaikeus voi olla myös vahvuus: parhaimmillaan se voi opettaa sinnikkyyttä ja löytämään luovia ratkaisuja. Se voi myös auttaa ymmärtämään ihmisten erilaisuutta.
Oman vahvuusalueen löytäminen
Omien vahvuusalueiden tunnistaminen on olennaista hyvän itsetunnon kannalta. Hyvä itsetunto on voimavara, joka auttaa selviytymään oppimisvaikeuksien tuomista haasteista.
Omat vahvuusalueet voivat löytyä omista kiinnostuksenkohteista. Vahvuuksien avulla voi selviytyä haasteellisempien asioiden kanssa tai saavuttaa menestystä. Nuoruus ja nuori aikuisuus ovat tyypillistä itseen tutustumisen aikaa ja voivat olla otollista aikaa vahvuuksien löytymiselle. Omat erityiskyvyt ovat monelle tärkeitä myönteisen minäkuvan luomisessa. Omia vahvuusalueita ja kiinnostuksen kohteita voi löytyä läpi elämän.
Monipuoliset selviytymiskeinot
Selviytymisen tueksi tarvitaan yleensä monipuolista keinovalikoimaa.
Selviytymistä edistää, kun osaa käyttää erilaisia keinoja tarpeen mukaan. Sama keino ei toimi joka tilanteessa.
Monipuolisten opiskelutaitojen hallinta edellyttää tietoa omasta ajattelusta ja tiedonkäsittelystä. Oppimista helpottaa, kun osaa seurata, havainnoida ja arvioida omaa oppimistaan.
Tavoitteista toimintaan
Selviytymistä edistää kyky asettaa mielekkäitä tavoitteita ja toimia niiden mukaisesti. Hyvä tavoite voi olla haastava, mutta se on myös mahdollista toteuttaa.
Sinnikkyys tukee tavoitteiden saavuttamista. Silloin tällöin on kuitenkin hyödyllistä tarkistaa ja arvioida omia tavoitteita. Tavoitteita kannattaa myös tarvittaessa vaihtaa.
Luovuus auttaa löytämään ratkaisuja
Oppimisvaikeuksiin liittyy usein kyky löytää erilaisia ratkaisuja. Luovuus on monesti opittua, sillä koettuihin vastoinkäymisiin on pitänyt keksiä uudenlaisia toimintatapoja.
Henkinen hyvinvointi
Hyvinvoinnin kannalta on merkitystä, kuinka vahvasti kokee oppimisvaikeudet osana päivittäistä elämäänsä.
Oppimisvaikeuksiin voi liittyä vielä aikuisuudessa tunne erilaisuudesta ja epävarmuus itsestä. Nämä tunteet voivat näkyä korostuneena itsetietoisuutena ja matalana itsetuntona. Tunteet voivat olla hyvinkin riippumattomia suhteessa yksilöiden muuhun pärjäämiseen.
Omilla käsityksillä on merkitystä
Tutkimuksissa on havaittu, että esimerkiksi masennusoireet näyttävät liittyvän enemmän ihmisen omiin käsityksiin oppimisvaikeuksista kuin todettavissa oleviin oppimisvaikeuksiin sellaisenaan. Aiemmin koetut oppimisvaikeudet voivat tehdä opiskelijat herkemmiksi kielteiselle palautteelle ja aiheuttaa ahdistusta.
Monet kokevat itsensä sinnikkäinä selviytyjinä. He eivät siksi halua hakea apua vaikeuksiinsa, vaikka hyötyisivätkin siitä. Jos oppimisvaikeuksiin liittyy häpeän tai nöyryyttämisen tunteita, monet saattavat kieltää oppimisvaikeudet suojellakseen omanarvontuntoaan ja itseluottamustaan.
Jaksamisen tueksi
Jaksamista tukevat selviytymiskeinot, oma-aloitteinen ongelmanratkaisu ja mahdollisuus saada tarvittaessa tukea ovat tärkeitä henkisen hyvinvoinnin kannalta.
Muilta saatu tuki
Tuen saamiseksi tarvitaan tietoa oppimisvaikeuksista ja saatavilla olevista palveluista.
Asianmukaisen tuen saaminen oppimisvaikeuksiin voi vaatia suurta oma-aloitteisuutta joko ihmiseltä itseltään tai hänen läheiseltään. Ihmiset eroavat myös siinä, kuinka paljon he etsivät oma-aloitteisesti tukea ja haluavat ottaa sitä vastaan. Mitä paremmin tuntee omat vahvuutensa ja vaikeutensa, sitä helpompi on pyytää tukea ja itselle sopivia järjestelyjä.
Tuen saaminen on tärkeää
Selviytymisen kannalta on tärkeää, että ihmisellä on joku, joka kannustaa, toimii todenmukaisena peilipintana ja auttaa löytämään omia ratkaisuja. Usein yhteiskunnan tukea on vaikea saada. Silloin on läheisiltä ja ystäviltä saatu tuki on erityisen tärkeää.
Tuen saamisessa on tärkeää myös vastavuoroisuus, eli mahdollisuus auttaa muita. Omien vahvuuksien hyvä tuntemus antaa mahdollisuuden tarjota tukea muille. Esimerkiksi omien lasten tukeminen oppimisvaikeuksissa on monelle vanhemmalle tärkeää. Omien lasten kouluvaikeudet voivat myös olla kimmoke selvittää omaa oppimisvaikeutta.
Oppimisvaikeudesta kertominen
Tuen saaminen edellyttää usein oma-aloitteista kertomista oppimisvaikeudesta. Ennen kertomista on hyvä pohtia, miten ja kenelle kertoo vaikeudesta. Parhaassa tapauksessa oppimisvaikeudesta kertomisesta seuraa ymmärrystä ja toimivia työ- tai opiskeluratkaisuja.
Oppimisvaikeuksiin on oikeus saada tukea siinä missä muihinkin vaikeuksiin. Keskustelu muiden ihmisten kanssa voi avata uusia näkökulmia. Monet hyötyvät asiantuntija-avun ohella myös vertaistuesta.