Miten saat tukea oppimiseen?
Oppimisvaikeuksiin löytyy hyviä selviytymiskeinoja.
Sinun ei kannata jäädä yksin ongelmiesi kanssa.
Hyviä malleja oppimiseen kannattaa etsiä ja omaksua
esimerkiksi:
- läheisiltä
- opiskelutovereilta
- oppilaitosten ja työpaikkojen ammattilaisilta
Myös järjestöt, kirjastot ja opistot tarjoavat erilaisia tukimuotoja.
Oppimista helpottavat myös sopivat apuvälineet.
Voit tehdä oppimisen hyväksi paljon itsekin.
Voit esimerkiksi hyödyntää omia vahvuuksia ja
kehittää omia työskentelytapoja.
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää,
jos sinulla on oppimisvaikeuksia.
Kun huolehdit omasta hyvinvoinnista,
jaksat opetella uusia asioita.
Oppimisvaikeuksia ei kannata salata eikä peitellä.
Salaaminen tai peittely voi viedä sinulta voimavaroja,
joita voisit käyttää oppimiseen.
Voit tarvita oppimisvaikeuksiin myös kuntoutusta.
Kuntoutus tarkoittaa sellaisia palveluita ja menetelmiä,
joiden avulla oppiminen helpottuu.
Kuntoutuksen avulla saat paremman työkyvyn ja toimintakyvyn.