Mitä kehityksellinen kielihäiriö tarkoittaa?
Jos sinulla on kehityksellinen kielihäiriö, sinun voi olla vaikeaa puhua sujuvasti tai ymmärtää muiden puhetta. Kielelliset taitosi kehittyivät ehkä hitaammin ja eri tavalla kuin muilla lapsilla.
Miten kehityksellinen kielihäiriö ilmenee?
Jos sinulla on kehityksellinen kielihäiriö, sinun voi olla vaikeaa:
- ääntää sanoja oikein
- muodostaa selkeitä lauseita
- puhua tai kirjoittaa sujuvasti
- ymmärtää puhetta tai tekstiä
- muistaa oikeaa sanaa
- käyttää oikeaa taivutusmuotoa
- sanoa asioiden nimiä
Kehitykselliseen kielihäiriöön liittyy usein lukemisen ja kirjottamisen vaikeuksia. Lievä kehityksellinen kielihäiriö huomataan ehkä vasta koulussa. Koulussa lukeminen, kirjoittaminen ja sanojen ja lauseiden merkityksen ymmärtäminen voi olla vaikeaa.
Nuorena ja aikuisena puhuminen ja kirjoittaminen voi olla edelleen vaikeaa. Sinun voi olla vaikea löytää sanoja. Sanojen järjestys lauseessa tai taivutus voivat mennä väärin.
Myös kuullun ja luetun ymmärtäminen voi olla vaikeaa. Silloin voi helposti ymmärtää asiat väärin. Jos sinun on vaikea kertoa ajatuksistasi, muut eivät aina ymmärrä sinua. Siksi kielelliset vaikeudet voivat aiheuttaa ongelmia ihmissuhteissa.
Ihmiset säätelevät tunteitaan puhumalla itselleen mielessään. Siksi kielelliset vaikeudet voivat aiheuttaa ongelmia myös tunteiden säätelyssä.
Tämä sivu on päivitetty viimeksi 1.1.2026.
