Lukeminen
Tältä sivuta löydät seuraavanlaisia vinkkejä lukemisen haasteita helpottamaan:
- Lukemisen harjoittaminen
- Lukemisen suunnittelu
Luku-urakkaa ja luetun ymmärtämistä voi tukea suunnittelemalla ajankäyttöä, valitsemalla tilanteeseen sopivan lukemistavan ja kehittämällä opiskelutaitoja. Myös lukemisen teknistä taitoa voi harjoittaa.
Erilaisten tekstien lukemisessa on hyvä käyttää erilaisia lukutapoja. Lukemisen tavoitteet, tekstin tyyli ja tarkoitus vaikuttavat siihen, millaista lukutapaa kannattaa käyttää. Kaikkea ei aina tarvitse yrittää lukea sanasta sanaan, joskus riittää yleinen silmäily, kun taas toisinaan on tarpeen lukea tekstiä syventyen ja vaikkapa muistiinpanoja tai alleviivauksia tehden. Joskus samaakin tekstiä lukiessa voi vaihdella lukutapaa.
Mitä laajemmasta tekstimäärästä on kysymys, sen tärkeämpää on myös osata valikoida sen sanomasta olennaisin. Tämän moni kokee lukemisprosessin yhdeksi vaikeimmista asioista. Tekstikokonaisuuteen syventymiseen löydät vinkkejä alempaa, tämän sivun Luetun ymmärtämisen tukeminen -osiossa.
Kun haluat kehittyä lukijana, tärkeää on lukea monipuolisesti, myös itse valittuja mielekkäitä tekstejä sekä käyttää hyväksi todettuja oppimistekniikoita säännöllisesti.
Lukemisen taitoa voi harjoitella
Lukeminen on taito, joka paranee käytössä! Lukemisen nopeuteen ja tarkkuuteen voi harjoitellen jonkin verran vaikuttaa. Tässä joitakin vinkkejä:
- Lue mahdollisimman paljon erilaisia tekstejä.
- Valitse sinulle tuttu tekstilaji tai aihepiiri, tämä tukee lukemisen tarkkuutta ja nopeutta.
- Tarinat, joissa on juoni lisäävät keskittymistä ja auttavat ennakoimaan tulevaa tekstiä.
- Voit myös kuunnella lukemaasi tekstiä samaan aikaan kuin luet käyttäen äänikirjoja tai tietokoneen äänitukea
On hyvä muistaa, ettei lukemisen nopeus kuitenkaan ole oppimisen kannalta tärkeintä. Hyödyllisintä oppimista ajatellen on suunnittelu, tarpeen mukainen lukutapa, itselle toimivat opiskelutekniikat ja riittävä kertaaminen.
Lukemisen suunnittelu luo tilaa keskittymiselle
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Isomman lukutehtävän jaottelu pienempiin osiin on hyvä opiskelun tukikeino, jolla voi vähentää paineita ja kiireen tunnetta.
Hyvä suunnittelu tukee myös keskittymistä ja muistia. Kun tiedät, mikä osio juuri tällä lukukerralla on tarkoitus käydä läpi, ei sinun tarvitse murehtia tulevia osioita, sillä niille on suunniteltu oma aikansa.
Omaa lukemista on erityisen tärkeää pysähtyä pohtimaan uusien lukuhaasteiden edessä. Lukemiseen uutta haastetta voi tuoda opiskelun aloittaminen tai työtehtävien muutos. Nämä muutokset voivat edellyttää erilaisiin ohjeisiin ja uudenlaisiin teksteihin tutustumista. Tällöin voi tarvita lisää aikaa lukemiseen. On siis hyvä suunnitella lukemista, jotta tekstin sisäistämiselle on aikaa ja jaksamista.
Monissa oppilaitoksissa on myös mahdollista saada oppimisvaikeuksien vuoksi lisäaikaa oppimistehtäviin tai koetilanteisiin. Näitä mahdollisuuksia voi selvittää esimerkiksi oman oppilaitoksen erityisopettajalta tai opintopsykologilta.
Vinkkejä lukusuunnitelman tekoon ja esimerkki suunnitelmasta
- Varaa suunnitelman tekoon rauhallinen hetki.
- Kirjoita lista siitä, mitä tekstejä tai kirjoja sinun tulisi lukea.
- Voit kirjata luettavat tekstit esimerkiksi helpoimmasta työläimpään.
- Silmäile kirjan sisällysluettelosta luvut, jotka sinun tulee lukea. Milloin kokonaisuus tulisi olla luettuna?
- Tarkastele, kuinka pitkä on yksi luku, paljonko aikaa tarvitset sen lukemiseen?
- Kirjaa lukuhetket viikoittain lukusuunnitelmaan.
- Kirjaa myös kertaus. Tällöin luet muistiinpanoja, alleviivauksia, merkintöjä ja pohdit lukemaasi.
- Sijoita haastavimmat tekstit sellaiseen kellonaikaan, kun tiedät olevasi virkein.
- Ole rehellinen itsellesi ja tunnustele, mikä on kerralla riittävästi. Nopeus ei ole syvällisessä oppimisessa valttia!
Luetun ymmärtäminen
Luetun ymmärtämisen haasteiden taustalla voi olla oppimisvaikeus
- Lukivaikeus
- Kehityksellinen kielihäiriö
Myös keskittymisen haasteet voivat vaikeuttaa luetun ymmärtämistä.
Luetun ymmärtäminen ei itsessään sisälly lukivaikeuden määritelmään. Lukivaikeus kuitenkin ilmenee usein työläänä ja hitaana lukemisena. Kun lukeminen vaatii tavallista enemmän ajattelua ja keskittymistä, on muisti kovilla. Näin ollen lauseen lopussa voi olla jo vaikeaa muistaa alkua tai kappaleen päätyttyä voi asian punainen lanka olla jo haihtunut mielestä.
Luetun ymmärtämistä voi haastaa lukivaikeuden lisäksi kehitykselliset kielelliset vaikeudet. Niiden yhteydessä sanavarasto saattaa jäädä tavanomaista kapeammaksi ja erityisesti monimutkaisen kielen tai vaikeiden käsitteiden ymmärtäminen voi olla haastavaa. Myös tarkkaavuuden pulmat voivat vaikuttaa luetun ymmärtämiseen: jos keskittyminen lukiessa on vaikeaa, voi tekstin olennainen sanoma jäädä tavoittamatta.
On hyvä selvittää, mitä tekijöitä luetun ymmärtämisen haasteiden taustalla on. Näin saadaan toimivat tukitoimet käyttöön.
Myös tekstejä on monenlaisia ja syitä niiden lukemiseen erilaisia.
Ymmärtämisen syvyys voi vaihdella tekstin ja lukemisen tavoitteen mukaan.
Lukemisen aloittaminen
Mieti ensin, mikä on lukemisesi tavoite. Lukemisen tavoite vaikuttaa siihen, millaisella syventymisen tasolla ja tekniikalla tekstiä kannattaa lukea.
Silmäily, hakuluku ja syventävä lukeminen ovat lukemisen tapoja, joita voi vaihdella sen mukaan, mitä tekstistä on tavoitteena saada irti. Aina tekstiä ei tarvitse tai kannata lukea sanasta sanaan, alusta loppuun. Silmäily sopii tekstiin tutustumiseen ja yleiskuvan hahmottamiseen. Hakulukua voi käyttää, kun tarkoitus on löytää vastaus tiettyyn kysymykseen. Syventävä lukeminen toimii laajemman asiakokonaisuuden haltuun ottamisessa. Syventävässä lukemisessa avuksi voi ottaa erilaiset opiskelutekniikat.
Tärkeä osa lukemistehtävää on valmistautuminen ja lukemisen suunnittelu, etenkin kun edessä on isompi lukutehtävä. Lukusuunnitelmaan tekoon löydät vinkkejä tämä sivun ylemmistä osiosta.
Oppimistekniikkaa luetun ymmärtämisen tueksi
ELKT – Ennakointi, Lukeminen, Kysyminen & Tiivistäminen
Hyvä työkalu luetun ymmärtämisen tukemiseen on ELKT-tekniikka. Nimi tulee sanoista ennakointi, lukeminen, kysyminen ja tiivistäminen.
Tämä neljän askeleen tekniikka on tyypillinen työkalu, kun opetetaan luetun ymmärtämistä, mutta vaiheet toimivat myös omaa ymmärtämistä valvovina ja tarkkailevina apukeinoina. ELKT:n avulla voit sekä arvioida, miten olet ymmärtänyt lukemaasi että edistää ymmärtävän lukemisen taitoasi.
ELKT:n voi ottaa rutiiniksi aina, kun edessä on laaja tekstikokonaisuus, esimerkiksi kokonainen kirjan luku. Kun vaiheita harjoittelee säännöllisesti, ne voivat vähitellen tulla tutuiksi tavoiksi lähestyä tekstiä.
Innostu ja onnistu lukemisessa
Vinkkejä lukuinnon löytämiseen nuorille ja aikuisille
Innostu ja onnistu lukemisessa -materiaalin tarkoitus on rohkaista etsimään ja kokeilemaan uusia tapoja lukea. Sisältö on suunniteltu erityisesti nuorille ja aikuisille, joille lukeminen on lukivaikeuden tai keskittymisen vaikeuden vuoksi tavallista hankalampaa.
Materiaali sisältää kymmenen erillistä aihetta, joita voi tarkastella erikseen tai yhtenä kokonaisuutena. Jokaiseen aiheeseen sisältyy kuvitettu tekstiosuus (infograafi) sekä video.
Sisältö:
- Innostaako lukeminen?
- Lukivaikeus vaikuttaa lukuintoon
- Kun lukemiseen keskittyminen on vaikeaa
- Viisi vinkkiä lukemiseen keskittymiseen
- Luo lukemiseen sopiva ympäristö
- Miten luettu asia jäisi mieleen?
- Välineitä lukemisen tueksi
- Tukea lukemisen vaikeuksiin
- Lue kuuntelemalla
- Kannusta itseäsi lukemaan
Löydät kaikki Innostu ja Onnistu-tietosivut kohdasta Infograafit. Videot löydät kuntoutussäätiön Oppimisen tuen keskuksen Youtube-kanavalta. Kaikki materiaali löytyy Avointen oppimateriaalien kirjastosta kokoelmana.
Sisällön ovat suunnitelleet Kuntoutussäätiön oppimisvaikeuksiin perehtyneet psykologit Johanna Stenberg ja Minna Parkkila yhteistyössä kokemusasiantuntija Saana Alangon kanssa. Videot on tuottanut Terho Valkonen. Materiaali on kehitetty Opetushallituksen rahoittamassa Innostu ja onnistu lukemisessa -hankkeessa (Lukuliikkeen toiminta-avustus 2022).
Voit tutustua yksittäiseen juuri sinua kiinnostavaan sisältöön tai selata kaikki läpi.
Onnea lukemisen ilon löytämiseen!