Löysitkö etsimäsi tiedon?

Kiitos palautteestasi!

Voit sulkea lomakkeen.

Jokin meni vikaan. Kokeilethan lomakkeen lähettämistä uudelleen.
Löysitkö tiedon?
Puhelinneuvonta
avoinna tänään klo
15:00
15:45
Kysy oppimisvaikeuksista
Chat-neuvonta
avoinna tänään klo
14:30
16:00
Kysy oppimisvaikeuksista
Tukea

Tukea työelämään

Tukea työelämään

Moninaisuutta arvostava työyhteisö osaa huomioida ja tukea työntekijöiden erilaisuutta.

Oppimisvaikeuksilla voi olla vaikutusta toimintakykyyn työelämässä. Tyypillisimmin vaikeudet näkyvät tietyissä työtehtävissä, mutta joissakin tilanteissa niillä voi olla merkitystä työkykyyn yleisemmin.

Ympäristöä muuttamalla voidaan usein parantaa työntekijän toimintakykyä. Koko työpaikan tasolla on hyödyllistä kiinnittää huomiota tietotyön sujuvuuteen, asianmukaisiin työvälineisiin ja toimiviin käytäntöihin.

Oppimisvaikeuksia voidaan huomioida sopivilla töiden järjestelyillä. Esimerkiksi työntekijä, jolla on lukivaikeus, voi saada vähemmän kirjallisen materiaalin käsittelyä vaativia työtehtäviä. Ympäristön hälystä häiriintyvälle kannattaa tarjota oma rauhallinen työtila. Keskeytyksiä voi vähentää myös sopimalla esimerkiksi puhelimeen vastaamisen tai muun asiakaspalvelun tapahtumisesta tiettyinä rajattuina aikoina, ei jatkuvasti koko työpäivän ajan.

Onnistuneesti työelämään! -opas (PDF) from Oppimisvaikeus

Huoneentaulu-oppimisvaikeudet-työelamassa (pdf)

Työssä oppiminen sujuvaksi materiaalipankki

Työ sujuvaksi -materiaali

OPPIVA-hankkeen Työ sujuvaksi -materiaali.

Oppi-va-hankkeessa kehitetyssä Työ sujuvaksi -materiaalissa on mukana kokemusvideoita oppimisvaikeuksista työelämässä. Löydät videot tältä sivustolta. Katso valikosta kohta: Kokemustarinoita - työtä vaikeuksien kanssa

Esimerkkejä työjärjestelyistä

Ympäristöä muuttamalla voidaan usein parantaa työntekijän oppimista ja toimintakykyä. Koko työpaikan tasolla on hyödyllistä kiinnittää huomiota tietotyön sujuvuuteen, asianmukaisiin työvälineisiin ja toimiviin käytäntöihin.

Erilaiset työjärjestelyt voivat olla tehokkaita ja kustannuksiltaan edullisia. Suositeltavia ovat esimerkiksi rauhallinen työtila keskittymistä vaativiin tehtäviin, mahdollisuus keskittyä yhteen työtehtävään kerrallaan tai työtoverilta saatava apu tiettyyn työtehtävään. Huomion kiinnittäminen työn tekemisen tapaan voi lisätä myös työn tehokkuutta.

Oppimisen apuvälineillä tarkoitetaan pääasiassa tietokoneohjelmia, jotka tukevat esimerkiksi lukemista, kirjoittamista tai keskittymistä. Lähes kaikki tekstit on mahdollista muuttaa ääneksi. Myös puheen saa muutettua tekstiksi. Lisäksi on useita ohjelmia, jotka tukevat muistiinpanojen tekemistä tai ajanhallintaa. Vinkkejä oppimisen apuvälineiden käyttöön ottoon löytyy esimerkiksi täältä.

Esimerkkejä työjärjestelyistä

Lukeminen

  • Selkeät ohjeet kirjallisten ohjeiden lisäksi suullisesti ja/tai näyttämällä
  • Selkeä fontti ja suurempi kirjainkoko
  • Keskeiset asiat kerrotaan myös suullisesti.
  • Lukemisen apuvälineet (sovellukset tekstin lukemiseksi älylaitteilta, lukukalvot)

Kirjoittaminen

  • Kirjoittamisen apuvälineet (puhe tekstiksi, ennustava tekstinsyöttö)
  • Rauhallinen työtila tai mahdollisuus etäpäivään
  • Selkeästi jäsennetty tekstimalli
  • Työtoverin apu
  • Apuvälineet muistiinpanojen tekemistä varten (puheesta tekstisti -sovellukset)
  • Ei kiertäviä sihteerivuoroja
  • Ideointityökalut, esimerkiksi ajatuskartta (mindmap)

Laskeminen

  • Laskukone (tarvittaessa isolla näytöllä tai puhuva laskin)
  • Ruudullista muistipaperia, ruudukkojen hyödyntäminen esimerkiksi prosenttilaskuissa
  • Jatkuvasti sovellettavat kaavat selkeästi näkyvillä, ”lunttilaput”
  • Mallilaskut ja tarkistuslistat
  • Muistisäännöt

Muistamiseen ja keskittymiseen liittyvät ongelmat

  • Rauhallinen työympäristö (tarvittaessa kuulokkeet, etätyömahdollisuus)
  • Värikoodit erilaisille tehtäville tai aikatauluille
  • Mahdollisuus keskittyä yhteen työtehtävään kerrallaan
  • Riittävä tauotus
  • Muistamisen ja ajanhallinnan apuvälineet (muistikirjat, sähköinen kalenteri, muistutukset)
  • Ylimääräisten keskeytysten vähentäminen

Oppimisvaikeudet puheeksi työpaikalla

Oppimisvaikeus on jokaisen yksityisasia. Joskus oppimisvaikeuksista kertominen voi olla hyödyllistä esimerkiksi toimivien työjärjestelyjen saamiseksi.

Jos työntekijä tuo esille oppimisvaikeutensa, työnantaja saa kysyä, millaisia järjestelyjä työpaikalle tarvitaan tai millaisia apuvälineitä tarvitaan. Muita kuin työtehtäviin liittyviä kysymyksiä ei tule esittää.

Kehityskeskustelut ovat luonteva paikka keskustella työolosuhteista rauhassa ja luottamuksellisesti. Esimieheltä vaaditaan sekä hienovaraisuutta että kykyä keskustella asioista suoraan.

Selkeät toimintamallit ja yhteiset pelisäännöt helpottavat työkykyasioista keskustelemista.

Vaikeuksien puheeksi otossa työpaikalla voi hyödyntää myös OPPIVA-hankkeessa kehitettyä Työ sujuvaksi -materiaalia.

Työntekijän on hyödyllistä pohtia seuraavia kysymyksiä:

  • Minkälainen oma oppimisvaikeus on?
  • Miten oppimisvaikeus vaikuttaa työtehtävien suorittamiseen?
  • Millaiset työjärjestelyt ja apuvälineet auttavat oppimisvaikeuden kiertämistä?
  • Millaisia hyviä ratkaisuja on löytynyt aiemmin?

Tukea työkykyyn

Työhyvinvoinnissa on tärkeää, että työn vaativuus ja yksilön kyvyt ja taidot vastaavat toisiaan.

Parhaimmillaan työnteko edistää ihmisen hyvinvointia ja terveyttä. Joskus oppimisvaikeus vaikuttaa merkittävästi työkykyyn.

Vajaakuntoisuudella tarkoitetaan, että henkilön mahdollisuudet löytää sopivaa työtä, jatkaa nykyisessä työssään tai edetä ammatissaan ovat huonontuneet vamman, sairauden tai jonkin työntekoon liittyvän rajoitteen vuoksi. Vajaakuntoisuudella tarkoitetaan ensisijaisesti työhön ja työolosuhteisiin liittyviä rajoittavia tekijöitä. Vajaakuntoisuuden ohella voidaan puhua osatyökykyisyydestä.

Työvoimatoimistot tarjoavat palveluita sekä henkilöasiakkaalle että työnantajalle. Työelämäkynnystä voidaan madaltaa työkokeilulla, työvalmennuksella tai palkkatuella. Työolosuhteiden järjestelytukea voidaan myöntää esimerkiksi kalliisiin apuvälineisiin.

Tukea työkykyyn saa myös työterveyshuollosta. Työterveyshuolto on keskeinen toimija kuntoutustarpeen selvittämisessä ja kuntoutukseen ohjaamisessa.

Muuta

Villa Tiia. Erityisiä uratarinoita. Kertomuksia opinnoista ja työelämästä henkilöiltä, joilla on ADHD tai Aspergerin oireyhtymä. Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö OTUS, 2015

Oppimisvaikeuksien tukeminen työelämässä -huoneentaulu

Oppimisen tuen keskus on tehnyt huoneentaulun oppimisvaikeuksien tukemisesta työelämässä. Huoneentaulusta löytyy sähköinen versio, jossa on linkkejä lisätietoihin sekä painamista varten tarkoitettu versio, jossa linkit eivät näy.

Huoneentaulun on tehnyt Kuntoutussäätiön Oppimisen tuen keskus.