Erityisjärjestelyjä koe- ja opetustilanteisiin
Erityisjärjestelyillä tarkoitetaan sellaisia opetus- tai koetilanteen mukautuksia, jotka varmistavat mahdollisuuden näyttää oma osaaminen.
Ylioppilastutkinnossa opppimisvaikeus voidaan huomioida kahdella tapaa. Jo lieväkin oppimisvaikeus voidaan huomioida yhden oppiaineen kohdalla arvosanojen rajatapauksen arvostelussa lukihäiriöön perehtyneen erityisopettajan, psykologin tai puheterapeutin lausunnon pohjalta. Erityisjärjestelyjä voidaan saada keskivaikeiden ja vaikeiden oppimisvaikeuksien yhteydessä.
Ylioppilastutkintoa varten hankituissa todistuksissa kannattaa huomioida myös jatko-opiskeluun liittyvät tarpeet. Erityisjärjestelyistä ei tule merkintää ylioppilastutkintotodistukseen.
Korkeakoulujen valintakokeiden erityisjärjestelyitä haetaan yleensä vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella, joka suunnataan hakutoimistolle. Hakemukseen liitetään mukaan lääkärintodistus.
Korkeakouluissa on usein nimetty yhteyshenkilö, joka vastaa vammaisten ja erilaisten oppijoiden asioista. Yhteyshenkilöt löytyvät Esteetön korkeakouluopiskelu -oppaasta.
Opetuksen erityisjärjestelyistä voidaan sopia myös suoraan opettajien kanssa. Joissakin korkeakouluissa erityisjärjestelyt voidaan merkitä HOPSiin eli henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan.
Tavallisimpia erityisjärjestelyjä
- Lisäaika kokeen suorittamiseen
- Mahdollisuus rauhalliseen työtilaan tai muihin tilajärjestelyihin
- Materiaali suuremmalla kirjasinkoolla
- Tietokoneen tai muiden apuvälineiden käyttäminen koetilanteessa
- Suullinen koe tai kirjallisen kokeen täydentäminen suullisesti
- Koealueen suorittaminen useassa eri osassa
- Tietokoneen käyttömahdollisuus myös tunnilla tehtävissä kirjallisissa harjoitteissa
Jaa sivu!