Miten lukivaikeus tulisi ottaa huomioon yläasteen äidinkielen arvioinnissa?
Miten opettajan tulisi ottaa 8-luokkalaisen lukivaikeus huomioon äidinkielen arvioinnissa? Kirjallisuutta opiskellessa oppilaalle on annettu luettavaksi helpompi teos. Onko arvosana automaattisesti huonompi kuin niillä, jotka lukevat vaaditun kirjan? Oppilaalle ei ole tehty omaa oppimissuunnitelmaa äidinkielessä, mutta ymmärrykseni mukaan apua pitäisi saada ilman sitäkin. Lukivaikeus ei ole syy rankaista arvostelussa.
Vastaus:
Kun opiskelijalla on lukivaikeus, pitäisi kiinnittää paljon huomiota siihen, että luettavat kirjat ovat opiskelijaa kiinnostavia ja hänelle sopivia. Keskeisenä tavoitteena tulisi olla, että opiskelijalla herää kiinnostus lukemiseen. Tällöin on tärkeää, että kokemukset lukemisesta ovat myönteisiä.
Lukivaikeuden ei pitäisi automaattisesti laskea tai nostaa arvosanaa, vaan pitäisi löytää keinoja mahdollistaa lukeminen ja näyttää opiskelijan osaaminen. Kirjoittamisen ohella olisi hyvä tarjota mahdollisuus kertoa kirjasta myös suullisesti, jos se on helpompaa.
Jos ette ole vielä tutustuneet äänikirjoihin, suosittelen teitä kokeilemaan niitä. Lähes kaiken kaunokirjallisuuden saa äänikirjana Celia-kirjaston kautta. Voitte itse hankkia ne omasta lähikirjastostanne. Oppikirjat hankkii koulu.
Apuja pitäisi tulla ilman oppimissuunnitelmaakin, mutta se voidaan tarvittaessa tehdä myös yleisopetuksessa tai siirtyä tehostetun tuen piiriin. Oppimissuunnitelman avulla vanhemmat ja nuori tulevat paremmin otetuiksi huomioon, nuoren omat tavoitteet tulevat kirjatuiksi sekä pedagogisia ja muita ratkaisuja mietitään tarkemmin. Oppimista seurataan paremmin ja tieto voi kulkea paremmin opettajille.
On myös tärkeää kannustaa nuorta jaksamaan ja uskomaan itseensä, vaikka välillä rankalta tuntuisikin.
Jaa sivu!