Kyselytutkimus oppimisen digityövälineistä ja muista oppimisen apuvälineistä on käynnistynyt!
Teemme kyselytutkimusta oppimisen digityövälineistä ja muista oppimisen apuvälineistä*, joita opinnoissa haasteita kokevat mahdollisesti opinnoissaan hyödyntävät. Kyselyn kautta vastaajan on mahdollista saada tietoa siitä, millaisia erilaisia digityövälineitä ylipäänsä on olemassa. Osallistumalla kyselyyn opiskelijat auttavat tuottamaan tietoa siitä, miten paljon oppimisen apuvälineitä käytetään ja millaisia mahdollisia esteitä niiden laajempaan käyttöön koetaan. Kyselyssä kartoitetaan samalla muuta oppimisen vaikeuksiin saatua tukea sekä mahdollisia niihin liittyviä tuen tarpeita.
Kyselyn tulokset julkaistaan Kuntoutussäätiön Oppimisen tuen keskuksen, Erilaisten oppijoiden liiton Apuvälinekeskuksen ja Nyyti ry:n sivuilla. Lisäksi tuloksista kirjoitetaan vertaisarvioitu artikkeli. Tulosten levittämisen kautta pyritään lisäämään tietoisuutta oppimisen digityövälineistä ja muista apuvälineistä, jotta mahdollisimman moni niistä hyötyvä löytäisi ne käyttöönsä.
Kyselyyn osallistuminen on vapaaehtoista ja tapahtuu anonyymisti verkkolomakkeelle vastaten. Tavoittelemme vastaajiksi ensisijaisesti opiskelijoita, jotka kokevat haasteita opinnoissaan. Vastata voivat kuitenkin kaikki halukkaat. Kysely on avattu 6.9.21 ja suljetaan 31.10.21.
Mikäli kohtaat työssäsi oppimisessa haasteita kokevia opiskelijoita, kyselyä saa mielellään jakaa
Alla linkki tekstiin, jota voi käyttää kyselystä viestimiseen potentiaalisille vastaajille:
Saateteksti kyselyyn vastaajalle
Linkki kyselyyn: https://link.webropolsurveys.com/S/75099979D4D42A95
Yhteistyöterveisin,
Kuntoutussäätiön Oppimisen tuen keskus, Erilaisten oppijoiden liiton Apuvälinekeskus ja Nyyti ry
Lisätietoa tutkimuksesta:
Johanna Nukari, neuropsykologian erikoispsykologi, PsL,
Kuntoutussäätiön Oppimisen tuen keskus, johanna.nukari@kuntoutussaatio.fi, 044-7813109
*Oppimisen digityövälineillä tarkoitetaan älypuhelimessa tai tietokoneella käytössä olevia oppimista tukevia sovelluksia. Tällaisia voivat olla esimerkiksi tekstin kuunteleminen ruudulta tai muistiinpanojen kirjoittaminen sanellen. Oppimisen apuvälineitä voi olla myös ei-digitaalisina, kuten keskittymistä helpottavat stressilelut tai vastamelukuulokkeet.
Jaa sivu!