Suoraan sisältöön

Stressiä voi lievittää

Lievä stressi voi johtaa parempaan suoritukseen, mutta voimakas, pitkään jatkunut stressi saattaa johtaa täydelliseen lamaantumiseen.

Rentoutuminen

Rentoutumisella tarkoitetaan elimistön toiminnan rauhoittamista. Rentoutuminen on taito, jota oppii harjoittelemalla. Ohjeita rentoutumisharjoituksiin löytyy esimerkiksi täältä:

Nyyti – Löydä itsellesi sopiva rentoutumisharjoitus

Mielenterveystalo – Rentous osana elämäntapaa

YTHS – Hengittäen rennoksi -opas

Hengitysharjoitukset

Erilaiset hengitysharjoitukset ovat tehokkaita rentoutumiskeinoja. Esimerkiksi palleahengitys eli keuhkojen syvillä osilla hengittäminen on nopea tapa vähentää ylimääräistä jännitystä. Rentoutumista voi tehostaa vuorotellen jännittämällä ja rentouttamalla eri lihaksia.

Mielikuvaharjoitukset

Stressin lievittämisessä ja rentoutumisessa apuna voivat olla myös mielikuvaharjoitukset, kuten mielikuvissa matkustaminen mielipaikkaan, johonkin menneisyyden miellyttävään tilanteeseen tai kuviteltuun unelmapaikkaan.

Tietoisuustaitoharjoitukset

Stressaantuneena mielessä voi pyöriä useita ajatuksia ja ratkaisemattomia ongelmia yhtä aikaa. Ajatusten keskittäminen vain tähän hetkeen, esimerkiksi omaan hengitykseen, kehon tuntemuksiin tai ympäristön ääniin ja siihen mitä ympärillään näkee, voi rauhoittaa mieltä ja rentouttaa. Tietoisuustaito- eli mindfulness-harjoituksia löytyy muun muassa täältä:

Oivamieli

Mieli – Harjoitukset

Huolihetki

Stressiä voi lievittää myös huolihetken avulla. Huolihetki tarkoittaa ongelmien ja stressaavien asioiden miettimisen rajoittaminen yhteen hetkeen. Ajankohta kannattaa valita niin, ettei se ole liian lähellä nukkumaanmenoa.

Kirjoittaminen

Huolta aiheuttavien asioiden kirjoittaminen paperille voi auttaa päästämään irti stressiä aiheuttavien asioiden liiallisesta ajattelusta. Tässä ei tarvitse miettiä kirjoituksen tyyliä tai virheettömyyttä, vaan tärkeintä on kokemus, että huolet on siirretty pois mielestä paperille.

Ihmissuhteet

Monelle stressiä aiheuttavan asian jakaminen esimerkiksi ystävän kanssa helpottaa stressiä.

Liikunta ja harrastukset

Liikunta on usein toimiva keino stressin hallinnassa ja se auttaa purkamaan stressiin liittyvää lihasjännitystä. Stressiä voi helpottaa myös muiden itselle mieluisten harrastusten avulla. Terveelliset elämäntavat, kuten riittävä lepo ja sopiva ravinto ehkäisevät stressiä. Alkoholi sen sijaan yleensä pahentaa stressin oireita.

Elämäntilanteen selvittely

Stressin taustalla olevia syitä kannattaa pohtia. Onko elämässä jokin toistuvasti stressiä aiheuttava asia? Onko asian muuttaminen tai sen merkityksen vähentäminen mahdollista?

Lisää tietoa stressin lievittämisestä ja apua stressin itsehoitoon löytyy muun muassa seuraavilta verkkosivuilta:

YTHS – Hallitse stressiä ja ongelmia

Nyyti – Sopivasti stressiä, opiskelija!

Mieli – Stressi kuuluu elämään

Headsted – Työstä stressiä  -omahoito-ohjelmassa voi harjoitella stressin lievittämisen keinoja. Harjoitukset sopivat myös muiden kuin työelämän haasteiden kohtaamiseen.  Ohjelmaan kirjaudutaan, ja oma eteneminen tehtävissä tallentuu.

 

 

 

 


Sisältö päivitetty 07.12.2018

Jaa sivu!

Simple Share Buttons