Suoraan sisältöön

Ahdistuksen lievittäminen

Elämäntavat

Ahdistusta voi ehkäistä ja lievittää elämäntavoilla. Näihin kuuluvat muun muassa säännöllinen unirytmi, sopiva määrä liikkumista säännöllisesti, mielekäs tekeminen ja sopiva ruokavalio, esimerkiksi liiallisen alkoholin ja kofeiinin välttäminen sekä tasainen ruokarytmi, jotta verensokerin heilahtelu ei aiheuta ahdistusta. Liiallisen stressin vähentäminen ehkäisee ahdistusta.

Välttämiskäyttäytymisen lopettaminen

Ahdistukseen liittyy välttämiskäyttäytymistä, joka voi rajoittaa elämää paljonkin. Se tarkoittaa, että ihminen alkaa välttää asioita, tilanteita tai ajatuksia, jotka voisivat lisätä ahdistuksen tunnetta. Keskeistä ahdistuksen vähentämisessä on altistaminen ahdistaville tilanteille, eli välttämiskäyttäytymisen lopettaminen. Altistamiseen kuuluu ahdistusta tuovien tekijöiden tunnistaminen ja niiden kohtaaminen vähitellen. Altistamisharjoitteluun löydät tarkempia ohjeita esimerkiksi Mielenterveystalosta.

Rentoutumiskeinot

Ahdistukseen liittyy yleensä kehollista jännitystä. Tätä jännitystä voi oppia lievittämään erilaisin keinoin. Mielen ja kehon rentouttaminen on olennainen osa ahdistuksen ja stressin lievittämistä.  Rentoutumiskeinoja tarvitaan myös harjoitellessa ahdistaviin tilanteisiin altistumista. Vinkkejä rentoutumiseen ja linkkejä harjoituksiin löydät esimerkiksi täältä.

Vahingollisten ajatusten tunnistaminen ja haastaminen

Ahdistukseen liittyy vahingollisia ajatuksia, jotka ylläpitävät ahdistusta. Näiden ajatusten, kohtaaminen, tunnistaminen ja hyväksyminen on keskeistä ahdistuksen vähentämisessä. Vahingollisista ajatuksista voit lukea täältä.

Mindfulness eli tietoisuustaidot

Mindfulness eli hyväksyvä tietoinen läsnäolo tarkoittaa taitoa tunnistaa ja hyväksyä omat ajatukset ja tunteet. Tietoisuustaitoihin kuuluu taito keskittyä tähän hetkeen, siihen, mitä omassa mielessä tai kehossa tapahtuu, omaan tekemiseen sekä havaintoihin ympäristöstä. Tietoisuustaitoharjoituksia löydät esimerkiksi täältä.

 

Ahdistuksesta on saatavilla tietoa ja omahoitoapua muun muassa täältä:

Mielenterveystalo – Ahdistuksen omahoito

Mielenterveystalo – Paniikin omahoito.

MLL Nuortennetti – peloista selviää

 


Sisältö päivitetty 20.12.2018

Jaa sivu!

Simple Share Buttons